ANPC

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor

Telefonul consumatorilor
0219551

15 Martie - Ziua Mondiala a Drepturilor Consumatorilor

14-03-2017
FG

Bogdan PANDELICA
Presedinte ANPC

15 martie este Ziua Mondială a Consumatorilor. Organizaţia Internaţională a Consumatorilor a dedicat această zi “dreptului consumatorilor în era digitală”.
Anul trecut, consumatorii români au făcut plăți de 1,8 miliarde de euro (aproximativ 5 milioane de euro în fiecare zi) pentru cumpărături prin Internet, cu aproape 30% mai mult decât în 2015, când s-au înregistrat 1,4 miliarde de euro.
Doar de Black Friday (noiembrie 2016) românii au cumpărat produse în valoare de aproximativ 130 de milioane de euro, cu mult peste valoarea de 100 de milioane de euro înregistrată de Black Friday 2015.
O creștere considerabilă a cunoscut și intrarea pe piață a dispozitivelor mobile de tip smartphone: de la 50% în 2015, la 70% în 2016. Drept urmare, magazinele online din România au înregistrat creșteri semnificative ale traficului generat de dispozitivele mobile: peste 50% din vizitele pe site-uri se fac de pe mobil în detrimentul desktop-ului. Achizițiile făcute de pe telefoane mobile au ajuns la 35-40% din totalul cumpărăturilor online.
Explozia comerțului online și evoluția pieței presupun procese de adaptare continuă a legislației, precum și îmbunătățirea sistemului de primire și instrumentare a reclamațiilor. Pe lângă procesele constante de îmbunătățire, ANPC acordă o atenție deosebită și categoriilor de consumatori vulnerabili în mediul digital: copii, tineri sau vârstinici.
Protejarea drepturilor consumatorilor în era digitala reprezintă o provocare. Mai mult, Agenda Consumatorului European a așezat consumatorii în centrul preocupărilor pieței unice. În concordanță cu această Agendă, ANPC și-a stabilit o serie de obiective majore: să ne asigurăm ca există pe piață produse și servicii sigure; dezvoltarea cunoștințelor consumatorilor; intensificarea aplicării legii, asigurarea posibilității de obținere de reparații și adaptarea drepturilor consumatorilor și a politicilor în domeniu la schimbările apărute în societate și în economie. Acestea sunt teme pe agenda noastră publică, iar activitatea noastră face ca ANPC să fie parte din viața cotidiană a consumatorilor.
La multi ani!
 
 
FG

Emil NITA
Vice-Presedinte ANPC

Democrația ne oferă privilegiul de a avea drepturi!

Dreptul de a fi informat corect, complet și precis, de a avea acces la servicii și produse de calitate sunt drepturi fundamentale, garantate și apărate de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor. Un cetățean informat este un cetățean care își conștientizează drepturile și care nu permite nimănui ca acestea să fie încălcate.
O societate integră în care drepturile consumatorilor sunt respectate este un garant al faptului că întreaga economie funcționează pe bază de principii și valori. Trebuie să ne concentrăm eforturile pentru a avea un consumator mulțumit și operatori economici care înțeleg importanța clientului.

Consider că prin comunicare, transparență și informare ne putem îndrepta spre normalitatea în care consumatorul și drepturile sale sunt respectate!
 
 
FG

Marius DUNCA
Ministrul Tineretului
si Sportului

Presedinte ANPC
(feb 2014 - nov 2015)

Vicepresedinte ANPC
(mai 2012 - mar 2014)

In era digitală, lumea este într-o continuă schimbare, schimbare care ar trebui să fie în bine, mai ales în ceea ce privește respectarea drepturilor fundamentale ale consumatorilor. Informarea corectă, completă și precisă trebuie să fie o normalitate în fiecare aspect care implică protecția consumatorilor.
Am convingerea că echipa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor depune toate eforturile pentru ca fiecare consumator să beneficieze de un tratament corect și să fie respectat. Munca pe care am început-o în perioada în care am fost președintele ANPC este continuată de echipa care, zi de zi, este la dispoziția consumatorilor pentru a-i apăra și la dispoziția operatorilor economici pentru a-i ghida să respecte legea. Problemele sunt numeroase, însă doar împreună putem reuși!
​Implicarea mea în protecția consumatorilor continuă și din postura de ministru al tineretului și sportului prin activitatea pe care o fac pentru ca fiecare român să aibă posibilitatea de a practica un sport în condiții decente și pentru ca fiecare tânăr să poată fi ghidat pe drumul vieții aici, în țara sa.
​Schimbarea în bine începe cu fiecare dintre noi, prin puterea exemplului și lupta continua pentru a impune respect, echitate și justiție.
 
 
FG

Mircea Titus DOBRE
Ministrul Turismului

Astăzi este Ziua Mondială a Consumatorilor. Consumatorii au nevoie de informații transparente, clare, concise.
Aceștia trebuie să beneficieze de servicii turistice în concordanță cu cele oferite în contracte, în siguranță și trebuie să și poată recupera prejudiciile atunci când sunt nedreptățiți.
Toate acestea sunt preocupări constante atât ale Ministerul Turismului, cât și ale ANPC. Colaborarea între instituții este cheia unei înalte protecții a drepturilor consumatorilor. Noua Directivă europeană ce trebuie transpusă este doar un exemplu. Aceasta își propune să contribuie la funcționarea pieței interne și la asigurarea unui nivel ridicat și cât se poate de uniform de protecție a consumatorilor. Totodată, îmbunătățirea informării consumatorilor prin centrele de consultanță și cele de promovare turistică face să crească proactivitatea consumatorilor.
 
 
FG

Alexanru PETRESCU
Ministrul pentru Afaceri
Comert si Antreprenoriat

Sărbătorim anul acesta, pe 15 martie, 55 de ani de la nașterea mișcării consumatoriste mondiale.

Într-o societate democratica, o afacere nu poate avea succes pe termen lung dacă nu își respectă și protejează pe deplin consumatorii. Am făcut, ca societate, pași importanți pentru asigurarea celor patru drepturi fundamentale ale consumatorilor: dreptul la securitate, dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat și dreptul de a alege produse și servicii, dar mai avem încă multe de realizat.

Ca ministru pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat voi veghea cu toată responsabilitatea funcției mele ca organismele dedicate protecției consumatorului să acționeze în spiritul transparenței și corectitudinii pentru creșterea gradului de siguranță și securitate al consumatorilor. Voi fi în permanență un colaborator apropiat al oamenilor de afaceri care, în activitatea lor, pun pe un loc important interesele consumatorilor.
 
 
FG

Laurentiu REBEGA
Europarlamentar

Spune-mi ce consumi, ca să-ți spun cine ești! În diverse variante, această frază este cunoscută din cele mai vechi timpuri. Într-un fel, consumul definește gradul de civilizație al unei societăți. Din păcate, în România, mulți oameni nu conștientizează încă faptul că în calitate de consumatori au drepturi la care trebuie să țină. De exemplu, în ultima perioadă, în Uniunea Europeană, au fost discuții aprinse asupra faptului că anumite produse occidentale sunt comercializate la o calitate mai slabă în țările din Est. Este inadmisibil ca în Uniunea Europeană să avem o asemenea discriminare! În Cehia sau Polonia această știre a provocat indignarea cetățenilor și reacții ale autorităților la cel mai înalt nivel. În România, a rămas o știre de fapt divers.

Ziua internațională a drepturilor consumatorului trebuie să acționeze ca un semnal și pentru români. Da, ANPC se luptă cu ilegalitățile și aroganța unor producători, dar în jurul ANPC trebuie să se armonizeze și ceilalți actori ai societății românești și, în primul rând, cetățenii.
 
 
FG

Mihai TURCANU
Europarlamentar
Vice-Presedinte ANPC
(ian 2013 - feb 2014)

Activitatea în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor a fost o nouă provocare în cariera mea, mai ales prin prisma faptului că funcția de vicepreședinte pe care am ocupat-o în perioada 2013-2014 a venit cu o serie de responsabilități crescute față de cele avute în domeniu până atunci. Nu am fost străin de activitatea instituției, întrucât am condus Oficiul de la Botoșani, așa cum era numit la acea vreme. Nici de responsabilități nu eram străin, întrucât tocmai părăsisem statutul de președinte ANSVSA. Însă orice schimbare vine cu noi provocări și cu grija de a face lucruri sănătoase pentru acest domeniu atât de sensibil.

Pe perioada mandatului meu, am avut ocazia să lucrez cu actuali și foști funcționari din instituție, dar și cu foști colegi din teritoriu, iar profesia mea de medic veterinar și experiența de la Botoșani m-au ajutat să pun în discuție cu ei teme importante pentru domeniul nostru de activitate dar și pentru piața românească. De altfel, echipa noastră a reușit să elaboreze un document important pentru fermierul român, comerciant și consumator deopotrivă, și mă refer la Ordinul 724/1082/360/2013 privind atestarea produselor tradiționale. Publicarea acestuia în Monitorul Oficial a eliminat echivocul sau chiar vidul de legislație la acest capitol și, cu modestie spun, este meritul echipei din care și eu am făcut parte la acea vreme.

Statutul meu de membru al Parlamentului European la acest moment este o nouă șansă de a activa în domeniul Protecției Consumatorilor prin activitatea mea ca membru plin în Comisia Parlamentului European pentru Piața Internă și Protecția Consumatorilor. De la Bruxelles, ținând mereu legătura cu colegii din țară, intervin, ori de câte ori situația o impune, pentru a armoniza cele două tipuri de legislație. În acest sens, ANPC are un partener la Bruxelles și, în acest context, salut existența Serviciului Armonizare Europeană şi Parteneriat din cadrul ANPC. Sunt convins că acesta, alături de actuala echipă de la București și din țară, pot sincroniza și chiar perfecta legislațiile europeană și românească în folosul consumatorului român.
 
 
FG

Horia TUTUIANU
Presedinte CJ CONSTANTA

Ziua Mondială a Consumatorilor este un prilej de a întări colaborarea dintre ANPC și instituția pe care o reprezint.
Acțiunile de colaborare pe care le-am desfășurat alături de ANPC prin Comandamentul Litoral contribuie constant la creșterea informării consumatorilor și la respectarea drepturilor acestora.
Ca și noi, ANPC are în centrul activităților și preocupărilor sale zilnice Cetățeanul.
Consumatorii informați complet și precis pot adopta un comportament activ, vor fi determinați să-și exercite drepturile în calitate de consumatori contribuie la consolidarea pieței de consum.
 
 
FG

Vlad BONTEA
Deputat
Vice-Presedinte ANPC
(mar 2014 - nov 2016)

În calitatea mea de deputat, dar și de fost vicepreședinte al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, am fost, sunt și voi fi mereu sensibil la orice încălcări ale drepturilor consumatorului. Sunt deschis în fața oricăror sesizări ale cetățenilor și le garantez tot sprijinul meu foștilor colegi din ANPC, pentru ca împreună să facem astfel încât să dispară încălcările de lege și abuzurile.
Trebuie totuși menționat faptul că, în România, consumatorul și drepturile sale vor fi cu adevarat protejate la nivel înalt abia atunci când și salariile se vor ridica la nivelul european. Să sperăm că acest lucru se va întâmpla cât mai curând posibil.
Ca om ce a lucrat alături de cei care își desfășoară activitatea în cadrul ANPC, sunt în măsură să le apreciez la superlativ dedicația și profesionalismul, dar și să îi asigur pe cetățeni că drepturile lor, în calitate de consumatori, sunt în mâinile potrivite!
De aceea, nu vreau să pierd ocazia de a vă ura “La Mulți Ani!”, vouă, foștilor mei colegi, dar și celor care beneficiază în modul cel mai direct de rezultatele activității voastre, consumatorii, cu ocazia zilei de 15 martie, declarată ca Zi Mondială a Drepturilor Consumatorilor!
 
 
FG

Mihai MOHACI
Deputat
Vice-Presedinte ANPC
(apr 2009 - oct 2009)


ANPC este singura instituție care rezolvă mii de reclamații ale cetațenilor pe cele trei domenii de activitate: produse alimentare, produse de folosintă îndelungată şi servicii.

Daca ne dorim o societate normală în care agenții economici să presteze un comportament corect atunci ANPC trebuie să devină o instituție cu un personal bine salarizat, cu logistică şi laboratoare performante în concordantă cu cerințele actuale ale tehnologiei.

Salut aceasta zi, a drepturilor consumatorilor, cu respect, pentru munca depusă de toți angajații şi pentru eforturile pe care le fac să reziste într-un război de uzură cu cei incorecți.
 
 
 
FG

Razvan FLORESCU
Vice-Presedinte ANPC
(oct 2014 - nov 2016

Astăzi este ziua mondială a consumatorilor!
In data de 15 martie 1962, John Fitzgerald Kennedy
dreptul la securitate, dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat şi dreptul de a alege produse şi servicii.
Trebuie să cunoaștem aceste drepturi și să luăm măsuri de fiecare data când ne sunt încălcate de către operatorii economici.
În România, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului este instituția care luptă pentru respectarea drepturilor consumatorilor și o face în mod profesionist cu dăruire și implicare.
Felicitări comisarilor din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului!

La mulți ani dragi consumatori!
 
 
FG

Bogdan Cristian NICA
Presedinte ANPC
(mai 2012 - feb 2014)

In fiecare an la 15 martie este sarbatorita Ziua Mondiala a Drepturilor Consumatorilor, zi care marcheaza importanta informarii corecte, a cunoasterii si protejarii drepturilor oamenilor in calitatea lor de consumatori.

Originea acestei celebrari este consecinta discursului tinut la 15 martie 1962 de presedintele american John F. Kennedy in fata Senatului Statelor Unite. Seful de stat american a prezentat cele opt principii de baza ce privesc drepturile consumatorului : dreptul la satisfacerea nevoilor de baza, dreptul la protectie, dreptul de a fi informat, dreptul de a alege, dreptul de a fi auzit, dreptul de a fi despagubit, dreptul de a fi educat in calitate de consumator si dreptul la un mediu inconjurator nepoluat.
In apararea acestor drepturi si in scopul dezvoltarii unui mediu comercial cat mai adecvat, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a desfasurat inca de la infiintare o activitate sustinuta si meritorie in sprijinul consumatorilor din Romania. Astfel, pe langa multe alte atributii, ANPC asigura respectarea dispoziţiilor legale privind protecţia consumatorilor, referitoare la securitatea produselor şi serviciilor, precum şi la apărarea drepturilor legitime ale consumatorilor, desfăşoară activităţi de informare, consiliere şi educare a acestora. Pentru mine, perioada in care am avut onoarea sa particip alaturi de colegii mei la aceste activitati extrem de importante a a reprezentat o placere deosebita, o provocare si o implinire profesionala.

Urez mult succes si cat mai multe rezultate pozitive colegilor mei din ANPC, o primavara deosebita si implinirea tuturor dorintelor !
 
 
FG

Constantin CERBULESCU
Presedinte ANPC
(oct 2009 - mai 2012)



Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor îmi oferă ocazia să doresc tuturor consumatorilor din România sa beneficieze de servicii de
calitate Europeană în relația cu agenții economici și de produse de calitate superioară.


În același timp vă reamintesc obligația pe care o aveți de a citi cu atenție eticheta produselor și de a acorda o mai mare atenție înainte de a semna un contract de servicii financiar-bancare sau de altă natură.
 
 
 
FG

Dan VLAICU
Presedinte ANPC
(apr 2007 - ian 2009)


Este important să avem o bună educație despre drepturile noastre de consumatori.

Este important să existe instituții puternice care să ne protejeze.

Este important, de asemenea, că cei care pun pe piață bunuri și servicii să înțeleagă că au o mare responsabilitate față de clienți.


Iată câteva lucruri despre care este bine să discutăm în fiecare an, de Ziua mondială a drepturilor consumatorilor!
 
 
FG

Catalin TEODORESCU
Presedinte ANPC
(feb 2005 - dec 2006)

Politica de protectie a consumatorilor, se face in baza unei legislatii unice comunitare.

In calitate de presedinte ANPC 2005 - 2007, am contribuit alaturi de o echipa de profesionisti la transpunerea legislatiei europene in vederea aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.

Cu ocazia " Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorului ", urez intregii echipe ANPC, multi ani in slujba consumatorilor.
 
 
FG

Rodica TOTH
Vice-Presedinte ANPC
( 2009 - 2012 )

Ca viziune si principiu am avut ideea "Consumator informat! Consumator protejat! Consumator European!".

Principalele obiective urmărite au fost protejarea intereselor publice precum sănătatea, siguranta si protectia consumatorilor:
- Prin actiuni continue de informare a consumatorilor cât si actiuni de preventie care au avut la bază educarea si informarea operatorilor economici;
- Prin aplicarea directivelor europene în legislatia românească;
- O permanentă colaborare cu societatea civilă care activează în domeniul protectiei consumatorului.